Rollend mikken


Organisatie

Vijf of zes verschillende situaties om het rollen te oefenen.

Ik leg verschillende soorten ballen neer in de mand.

De stippen zijn plaatsbepalers voor een situatie; de kinderen mogen zelf schuiven met de stippen.

  • Naast of met elkaar vrij spelen
  • Ieder kind eigen materiaal of samen delen
  • Opruimen van je bal als je een andere bal pakt

Hanteringswijze

De hanteringswijze is overal rollen; de richting is steeds anders (in, door, over, onder, tussen.......)

Dit wordt gecombineerd met verschillende materialen en dat maakt dat iedere miksituatie steeds anders beleefd kan worden. 

  • Past de bal er onderdoor?
  • Moet ik nu harder of zachter rollen?
  • Hoe nauwkeurig komt de richting van het rollen?
  • Is het met een kleine bal moeilijker of juist makkelijker? 

Functie van de tuin 

Deze situatie doet een serieus appèl op het 'opruimvermogen' van de kinderen.

Hoe stond het ook weer? Het vraagt wat geduld en wellicht een beetje hulp van jouw kant, maar er zitten er altijd een paar in die haast feilloos fotografisch geheugen lijken te hebben.

 

Accenten

  • opruimen van materiaal;
  • samen spelen; 
  • materiaal verdelen.

Accenten

Voornaamste rol leerkracht:
Stimuleren - LEEFT ‘T ?

  • Vrij spelen
  • Ieder eigen materiaal
  • Samen delen mag
  • Bal of ander materiaal in ander tuintje; vragen
  • Opruimen materiaal

Mikken en jongleren rouleren om de week