Tikspel - zelf reguleren


Kleuters kunnen heel goed zelf een tikspel reguleren.

Afhankelijk van het accent dat ik wil leggen, bepaal ik het aantal pylonen die omgelegd worden als iemand af is.

  • Wil ik de tikker veel tikbeurten geven?
  • Gaat hem om veel rolwisselingen als een spelletje klaar is?
  • Wil ik dat iedereen een keer de tikker is geweest? Of juist niet? 

Bij mij legt de loper altijd de pylon om. Dan kan de tikker door met het spel en is het moment van 'af zijn' het loopje naar de pylonen.

 

Leren omgaan met de teleurstelling en eerlijk leren spelen. Daarna mag je gelijk weer mee doen.

 

Ik gebruik drie tot vijf pylonen. Als een tikker het nog heel moeilijk vindt, mag hij er ook voor kiezen om de zandloper in te zetten. Het spel is klaar als het zand op is. Zo raakt niemand gefrustreerd en kan ieder kind elke rol krijgen zonder dat het een stom spel wordt. 

 

Accenten

Coachen ---> loopt ‘t ?

  • Met elkaar het spelletje op gang houden
  • Rolwisselingen; tikker en loper
  • Af = ….......
  • Spel klaar = hand omhoog
  • Opruimen materiaal