Hoofdstuk 6

Werkdocument: Ontwikkeling van een kleuter

Een nieuwe tijd

Tussen vier en zes jaar is een kind een kleuter. Een nieuwe tijd voor hem breekt aan, want hij gaat naar school.

Welke ‘levensopdrachten’ oftewel ontwikkelingstaken hebben kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar nodig om te groeien? Veel valt er te ontdekken en te leren, elke dag weer.

Ieder kind heeft een neurobiologische basis. Bij de geboorte zijn de verschillende ontwikkelingsdomeinen nog één geheel. Rond de peuterleeftijd worden de aparte ontwikkelingslijnen bij een kind duidelijk zichtbaar. Langzaam is een steeds meer onderscheid te maken tussen het lichamelijke, cognitieve en emotionele domein. Uit het emotionele domein ontwikkelt zich het sociale domein.

Opdracht

Schrijf hieronder in het schema de drie grootste verschillen op tussen de jongste en de oudste kleuter. Rubriceer de verschillen per domein.

4, 5 of 6 jaar

Het spelen en bewegen komt de essentie van een kleuter is en beweegt tot uiting. Spelen en bewegen is de motor voor de totale ontwikkeling van kleuters. In spelontwikkeling komen alle domeinen samen.

Hoewel er in theorie veelal over dé kleuter wordt gesproken, is in de praktijk een groot verschil te ontdekken tussen de jongste kleuters (4 jaar) en de oudste kleuters (5-6 jaar).

Individuele verschillen

Veelal wordt uitgegaan van de gemiddelde leeftijd waarop kinderen bepaalde ontwikkelingstaken beheersen. In werkelijkheid zijn er uiteraard individuele verschillen. Dit kan komen door tempoverschillen in de ontwikkeling of een andere volgorde van de ontwikkelingsstappen die ze maken. Maar ook de eigen genetisch bepaalde mogelijkheden zijn van invloed, zoals temperament, persoonlijkheid en bijvoorbeeld talent.


Terug naar het overzicht?

Downloaden?

Download
Werkdocument hoofdstuk 6.png
Portable Network Grafik formaat 120.3 KB