Hoofdstuk 7

Werkdocument: Schoenveters strikken

Wat is motorisch leren?

Motorisch leren is het proces van toenemende vloeiendheid, accuratesse en snelheid van bewegingen. Dit proces van op een steeds effectievere en meer efficiënte manier bewegen is van toepassing op complexe vaardigheden zoals op je fiets stappen en wegrijden, in bomen klimmen en pianospelen of meer eenvoudige vaardigheden als het gooien, vangen van een bal of het strikken van je schoenveters.

Meer zicht

Met deze opdracht krijg je meer zicht op hoe belangrijk het kan zijn dat je een beeld hebt, of je een bewegingsbeeld – bewegingsvoorstelling - kunt maken van de vaardigheid die je gaat uitvoeren. Het lijkt voor zich te spreken dat we een idee dienen te hebben van wat we ‘moeten’ doen, van wat er van ons wordt gevraagd.



Opdracht

Leer je schoenveters 'opnieuw' en veel sneller te strikken

Dit is enigszins vergelijkbaar met de manier waarop jonge kinderen zich nieuwe vaardigheden eigen maken.  Nieuwe vaardigheden zijn belangrijk en praktisch op weg naar meer zelfstandigheid. Veters strikken is zo’n vaardigheid.

Uit de praktijk:

“Doe maar je schoenen met klittenband aan, je hebt gym vandaag.” Mogelijk een herkenbare zin.  Wanneer een kind zelf nog niet zijn veters kan strikken, is het handig er rekening mee te houden. Ouders kiezen er soms voor hun dochter weer laarsjes met een ritssluiting en voor hun zoon een paar veterloze sneakers te kopen. Hoe dan ook, het is het prettigst een kind zelf kan ‘veteren’. Want er komt een moment dat het ook goed is een kind het zelf kan. Het is wel zo praktisch en goed voor zijn groei naar zelfstandigheid.

Vaak is een kind in groep 2 er wel klaar voor. Er zijn zeker ook kinderen die het als driejarige al kunnen of er in groep 4 nog (grote) moeite mee hebben. Een keer moet het toch geleerd worden. Maar hoe pak je het leren veters strikken aan?



En hoe doe jij het?

Hoe pak jij het aan als je gevraagd wordt op een andere manier je veters te strikken?
We strikken onze schoenveters veelal op een standaard manier; maar kan het ook anders en sneller?

Je kunt zo hiernaast op het filmpje klikken voor een voorbeeld. Maar voor je dit doet….

Wat heb je nodig?

Je kunt dit uiteraard oefenen met je eigen schoen, tenminste…..als het een schoen is met veters. Mocht je een schoen aan hebben zonder veters, niet getreurd. Pak een touwtje en doe dit zo onder je schoen door, zodat het lijkt alsof je nu twee veteruiteinden in je handen hebt.

Vaak is het makkelijker als het een ‘wat’ dikker touwtje is. Zelf gebruik ik zelf vaak - een stuk van - een springtouwtje.



1.Voorbeeld

Dat ging best snel! Nog een keer?

2.Stap voor stap

Voldoende instructie – nu zelf aan de slag?


3.Extra tip

Veters strikken 2.0

4.Extra voorbeeld

Binnen 5 seconden is het klaar!



Vragen

  • Wat was het punt waarom je dacht ‘nu begrijp ik het’?
  • Wat was het moment waarop je dacht of vond ‘nu kan ik het’?
  • Was er een filmpje – met instructie – bij dat je het prettigst vond, was er ook een filmpje bij waaraan je je stoorde?
  • Had dit effect op de manier en de motivatie waarop  je ging oefenen?
  • Leg eens aan een ander uit wat je - precies – doet?
  • Kun je dit zonder het touwtje, je schoen of een voorbeeld?
  • Heb je altijd een bewegingsbeeld, een bewegingsvoorstelling nodig om een bepaalde beweging uit te voeren?
  • EN… de belangrijkste vraag: Is het gelukt?!

 


Professor Shoelace

Als afsluiting van dit werkdocument hebben we Professor Shoelace gevraagd het ‘veteren’ samen te vatten en een toelichting te geven op een aantal leerprincipes.

Voor jou

Wat is/zijn voor jou de belangrijkste punt(en) uit deze toelichting van de professor?



Terug naar het overzicht?